AtoomClub is Groei. Arjan Kuilman aan het woord.

,,Er is nog steeds veel kantorenleegstand, het gemiddelde aantal kantoormeters per werknemers blijft ook komende jaren verder dalen en toch is er een mismatch tussen vraag een aanbod. Vanaf de oprichting van AtoomClub was het ondernemer Arjan Kuilman die in deze mismatch kansen zag en het onderscheid wilde maken ten opzichte van het traditionele kantoor. Met inmiddels een locatie in Amsterdam, Utrecht en Amersfoort en deze zomer de vierde, kunnen we wel stellen dat AtoomClub een begrip aan het worden is. Met welke visie gaat AtoomClub de toekomst in? Welke aanpassingen gaan zij doen op het gebied van verduurzaming, het in blijven spelen op de snel ontwikkelende markt en waar kunnen we nog een locatie verwachten.”

 

Wie is Arjan Kuilman?

De eerste economische ‘ kilometers’ heb ik gedraaid bij conceptmatig ontwikkelaar TCN. Daar ervaren dat het de huurder niet gaat om de architectuur van het gebouw, maar met name om de beleving aan de binnenzijde en het ontzorgen. Sinds 2012 zelfstandig ondernemer met de AtoomClubs en dit ook toegepast . Vanaf 2015 in partnership met Sven Brookhuis die op dat vlak ook zeer veel ervaring heeft.

 

Hoe is het idee voor AtoomClub ontstaan?

Bovenstaande mismatch werd wel heel duidelijk in het begin van de vastgoedcrisis in 2009. Er waren toen veel bedrijven die moesten krimpen maar de verhuurder niet wilde mee bewegen. Met als gevolg dat ze daarmee helemaal weg gingen. Mee kunnen groeien en- krimpen geeft erg trouwe huurders, ook met de korte huurcontracten die we aanbieden. Daarnaast wilden we een bedrijfsverzamelgebouw waarbij de huurders minder geïsoleerd werken en meer onderlinge ontmoetingen hebben. Dat verhoogt de sfeer en daarmee de productiviteit. Door bijvoorbeeld de vele gemeenschappelijke ruimten op onze clubs wordt dat gestimuleerd.

Welke hobbels in de weg heb je moeten overbruggen om tot realisatie te komen met AtoomClub?

De start was midden in de crisis, dus alle hobbels zeg maar. Maar veel bruikbare dingen geleerd. Utrecht was onze 1.0 versie, vanaf 2015 konden we in Amsterdam met de 2.0 versie van start.

 

Welke criteria wordt er gesteld aan een beoogde nieuwe locatie voor een AtoomClub?

De belangrijkste: Een solitair gebouw van 3.500-5.000 m2 , lekker veel parkeren en op minder dan 3 minuten van de afslag van de snelweg.

“Het gaat de huurder niet om de architectuur van een gebouw, maar met name om de beleving aan de binnenzijde en het ontzorgen.”

 

Onlangs is bekend geworden dat er in Utrecht gewerkt gaat worden met de inzet van duurzame restwarmte, welke groene oplossingen kunnen we nog verwachten in de toekomst voor AtoomClub?

Naast het feit dat vanuit de overheid het verplicht wordt gesteld om een zgn duurzaamheidslabel C te hebben vanaf 2021, willen we de komende 2 jaar investeren om alles tot een label A te brengen. Maatschappelijk bewustzijn wordt ook door onze huurders gewaardeerd.

 

In de markt zijn er diverse concepten ontstaan in de loop der jaren, hoe zorgt AtoomClub ervoor toch zich te blijven onderscheiden in de markt?

Het lijkt veel, maar ondertussen is het aanbod van dit soort flexibele kantoorconcepten is nog geen 4% ten opzichte van de totale kantoren voorraad in Nederland. Markten in de VS en VK lopen standaard voor en daar is dit percentage meer dan 10%. Binnen Nederland onderscheidt de AtoomClub door de energieke sfeer vaste prijsafspraken, het ontzorgd worden door de clubmanager en het gebruik kunnen maken van de vergadercapaciteit op alle AtoomClub locaties. Als ook van de vergadercapaciteit van onze zusterformule Ovvice die op OV-locaties zit. We hebben daar een eigen AtoomClub PWR app voor.

Arjan Kuilman bij AtoomClub Amsterdam A10.

De vraag naar flexibel werken wordt alsmaar groter. AtoomClub biedt dit aan middels maandelijks opzegbare contracten en de mogelijkheid om een werkplek te huren in een gedeeld kantoor met andere ondernemers. Wanneer de groei doorzet zoals die nu doet, welke flexibele mogelijkheden kunnen we dan nog verwachten binnen de AtoomClubs?

Als ook de grote corporates de weg naar dit soort kantoorconcepten goed blijven vinden, dan gaan we abonnementen aanbieden waarbij er locatie-onafhankelijk leuke en goed gereorganiseerde huisvesting wordt aangeboden.

 

De AtoomClubs zijn gevestigd aan de afritten van snelwegen met het oog op een goede autobereikbaarheid. Vanuit de overheid wordt er keer op keer gestimuleerd om met het openbaar vervoer te gaan reizen en wordt gedreigd met kilometer- en spitsheffing. Welke invloed zal dit hebben op de AtoomClubs? En in hoeverre is hierop in te spelen bij de huidige locaties?

De reden om naar kantoor te komen is steeds vaker vanwege korte overlegjes met collega’s of klanten. Dan is het eenvoudig bereiken en snel parkeren een voorwaarde. Voor met name innovatieve bedrijven kan het fysiek ontmoeten niet geheel vervangen worden door tele- en video conferencing. Deze vraag zal naar autolocaties zal dus blijven. Goede OV-bereikbaarheid is er overigens ook bij ons, doch minder met de trein.

 

Energiek ondernemen, werken en ontmoeten is een van de motto’s van AtoomClub. Zo weten wij dat ieder kantoor wordt ingericht met een zit- sta bureau. Welke middelen worden er naast de bureaus ingezet om energieker te kunnen ondernemen?

De gemeenschappelijke functies worden zoveel mogelijk in de plint van het gebouw gemaakt. Zo ook onze goede cappuccino’s en centrale lunch. Daarmee ontstaat er een natuurlijke trek door het gebouw. Voor iedere mood bieden we overlegruimtes aan, groot, klein, formeel, informeel.

 

Wanneer je een AtoomClub binnenstapt is het de uitstraling, de warme sfeer en de moderne inrichting die direct opvalt. Het idee dat je een hippe loungebar binnenstapt staat direct voorop. Welke invloed heeft de inrichting op de wijze van ondernemen binnen de AtoomClubs?

Doordat we veel gemeenschappelijke voorzieningen aanbieden, heb je als kleinere huurder ook toegang tot ruimtes waar je in een regulier kantoor geen budget voor hebt. Je kunt met trots je financier of je klant jouw clubhuis laten zien. En vergeet de rol van het warme ontvangst door onze clubmanager niet. Dat weegt zeker zo zwaar!

 

Als we jouw cv bekijken zien we al snel dat je op vele plekken in de wereld gewerkt en gewoond hebt. Welke invloeden uit andere landen hebben bijgedragen aan de realisatie en uitvoering binnen AtoomClub?

Behoudens de VS en VK lopen we in ons Nederland qua kantoor- en werkplek innovatie voorop hoor. Doen we als Nederland goed.

 

Welke beoogde groei heb jij voor ogen met AtoomClub binnen nu en vijf jaar?

We willen er twee per jaar open zodat we over 2-3 jaar landelijke dekking kunnen aanbieden aan de corporates. En dan zijn de locatie-onafhankelijke abonnementen extra interessant. Daarna Europa in?!

 

Met de huidige kantoorleegstand blijft Arjan nog altijd positief en ziet juist alleen maar kansen voor AtoomClub en de mogelijkheid om onderscheidend te blijven.

Als men jou twee steden toe zou kunnen wijzen om een AtoomClub te realiseren, waar zou dat dan zijn en waarom?

Dit jaar willen we Rotterdam en Eindhoven openen. Maar daarna zeker ook Zwolle en Breda.

 

Tot slot: Waar zie jij de kantoormarkt over vijf jaar en hoe zie jij de positie van AtoomClub daarbinnen?

Het aandeel van de flexibele kantorenconcepten zal van de huidige 4% naar meer dan 10% groeien. Huurders willen kortere contracten om de flexibiliteit te houden. Het aanbod zal daarop worden afgestemd. Wij zitten daar middenin. Klaar voor de groei tezamen met onze huurders!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *